شرکت لوله‌گستر اسفراین

طراحی شده توسط محمود سیفی | 4215 887 0915

طراحی شده توسط محمود سیفی | 4215 887 0915

تمرکز لوله گستر اسفراین بر نوسازی و توسعه خطوط تولید

به گزارش روابط عمومی شرکت لوله گستر اسفراین، روز شنبه مورخ 23 اردیبهشت جلسه نمایندگان کمیته توسعه و نوسازی شرکت لوله گستر، در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حضور مدیر بهره برداری معاونت مرجع و کارشناسان مربوطه برگزار شد.

این جلسه که با ارائه گزارش روند فعالیت شرکت از ابتدا تا کنون آغاز شد در ادامه به بررسی طرح های پیشنهادی کمیته توسعه و نوسازی پرداخت.

طرح های پیشنهادی بر اساس ماه‌ها بررسی تخصصی و مطالعات کارشناسی شده فنی، بازرگانی و مدیریتی با نگاه به آینده صنعت نفت، بررسی فعالیت رقبای احتمالی، میزان تقاضای فعلی و آینده بازار و پارامترهای متعدد دیگری طراحی و ارائه گردید.

در این جلسه 5 طرح با عناوین:

1-    برنامه جامع  نوسازی و بازسازی دستگاه ها و ماشین آلات خطوط تولید

2-     راه اندازی خط تولید لوله به روش PQF

3-    نوسازی و تکمیل تجهیزات  کارگاه رزوه زنی تیوبینگ

4-     ایجاد خط تولید لوله های CRA

5-     راه اندازی خط تکمیلی ذوب 100 هزار تن

مطرح و درباره مزایا، فرصت ها، هزینه ها و الویت هرکدام مباحث عمیق و تخصصی صورت گرفت.

همچنین در این جلسه با تایید میرداوود اوجاقی مدیر بهره برداری کارخانجات سازمان گسترش و نوسازی عنوان شد که سازمان گسترش هرچند تا این تاریخ منابع و بودجه مالی جهت نوسازی در اختیار شرکت لوله گستر اسفراین قرار نداده است ولی دستورات لازم در ارتباط با پیگیری اجرای این طرح را از معاونت نوسازی سازمان صادر نمود. لازم به توضیح می‌باشد که طرح جامع نوسازی  در نیمه اول سال 1400 تقدیم مدیریت نوسازی سازمان گسترش شده، به لحاظ محدودیت های فرایندهای قانونی اختصاص بودجه و همچنین مساله وجود نام شرکت لوله گستر در فهرست شرکتهای در انتظار خصوصی سازی، هنوز موفق به تایید طرح جهت اختصاص و پرداخت بودجه نشده اند.

طبق اعلام سخنگوی کمیته نوسازی، لوله گستر درحال تولید محصولات خود با ماشین آلاتی است که بیش از 45 سال عمر دارند؛ که جهت حفظ روند مطلوب فعلی تولید و جلوگیری از توقف فعالیت کارخانه، طی یکسال گذشته پس از آماده شدن طرح مدون نوسازی، بیش از 50 میلیارد تومان از منابع داخلی  و سود حاصله از تولید ,هزینه  نوسازی این تجهیزات گردیده و حدود 10 درصد پروژه نوسازی در نقاط مهم و استراتژیکی مثل کمپرسورخانه و کارگاه نورد با موفقیت پیش رفته است.

پس از ارائه کامل طرح ها و بررسی همه جانبه آنها با دستور مهندس اوجاقی مقرر گردید هرچه سریعتر پروژه –    نوسازی و تکمیل تجهیزات  کارگاه رزوه زنی تیوبینگ و از محل منابع مالی داخلی شرکت لوله گسترو با نظارت سازمان گسترش ، تکمیل و راه اندازی گردد.

وی در ادامه  با اشاره به پیگیری نهاد ریاست جمهوری روی  طرح راه اندازی خط تولید لوله با روش PQF  که در پی سفر آیت اله رییسی به استان خراسان شمالی از طرف مدیرعامل شرکت درخواست آن مطرح و تاییدیه رسمی دریافت شده بود و همچنین با توجه به مزایای مالی و همچنین تاثیر برافزایش راندمان و ارتقای کیفیت محصول در روش تولید مذکور،  دستور ادامه بررسی همه جانبه و تحقیقات جامع بازار را صادر کردند تا هرچه سریعتر بتوان طرح را از وضعیت مطالعاتی به عملیاتی تغییر داد.

در مورد طرح تولید لوله های CRA نیز که نیاز به ایجاد چهار خط تولید دارد و هم اکنون زمینه تکمیل دو خط آن در اسفراین و شرکت لوله گسترموجود است , مقرر شد  با مذاکره با شرکت های نفتی  پروژه ای مشترک طراحی و تعریف شود و بودجه و منابع مورد نیاز را در صورت امکان از طریق انعقاد قراردادهای چندساله و دریافت پیش پرداخت  تامین گردد تا در دوره 5 ساله آتی سهم بازار و جایگاه مستحکم تری برای لوله گستر اسفراین تثبیت شود.

راه اندازی خط ذوب 100 هزارتن نیز باتوجه به عنوان آخرین طرح توسعه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که در این زمینه مقرر گردید شرکت لوله گستر با مشاورت شرکت های ذیصلاح نسبت به تهیه طرح توجیهی اقدام نماید.