شرکت لوله‌گستر اسفراین

طراحی شده توسط محمود سیفی | 4215 887 0915

طراحی شده توسط محمود سیفی | 4215 887 0915

نگاه چند‌جانبه لوله‌گستر در نوسازی اصولی

پیشنهاد پایلوت‌شدن لوله‌گستراسفراین به عنوان الگوی موفق نوسازی صنایع در کشور یکی از مزایای چند‌جانبه نوسازی اصولی دراین کارخانه به شمار می‌آید؛ پروژه‌ای که از دو سال گذشته در تمامی خطوط تولید موجی فراگیر برای به‌روزرسانی تجهیزات و دستگاه‌های کارخانه ایجاد کرد و در جلسه مشترکی که اعضای کمیته نوسازی با مدیر‌عامل لوله‌گستر اسفراین داشتند، می‌شد به چشم‌اندازهای ده ساله نوسازی در این صنعت و تداوم جهش تولید امیدوار بود.

رفع موانع تولید، افزایش بازدهی در اثر کاهش هدررفت انرژی، حفاظت از محیط‌ زیست و افزایش رضایتمندی پرسنل مهم‌ترین دستاوردهایی بود که در این جلسه اعضای کمیته نوسازی به جزئیات آن پرداختند.

تاثیرات مثبت نوسازی بر افزایش کیفیت محصولات

در این نشست اعضای کمیته نوسازی لوله‌گستر اسفراین از تاثیرات مثبت نوسازی بر افزایش کیفیت محصولات و بالا رفتن ظرفیت تولید خبر دادند.

به گفته اعضای این کمیته از آثار نوسازی در این کارخانه می توان به کاهش ۵۰ درصدی اقدامات اصلاحی وبهبود وضعیت تاب لوله، کاهش ۳۰درصدی ضایعات ماشینکاری، افزایش ۳۰ درصدی آمار تولید لوله‌هایی با قطر داخلی خاص (اسپیشیال دریفت)، بهبود چشمگیر کیفیت محصولات و کاهش ابزار مصرفی خطوط تولید اشاره کرد.

از دیگر دستاوردهای نوسازی کاهش تعمیرات ماشین آلات رزوه‌زنی، نتایج مثبت بهبود وضعیت کیفی لوله ۷ اینچ است که قبلا به دلیل تاب بالا و خرابی مداوم از دسترس خارج می‌شد، کاهش مصرف مواد اولیه به ازای تولید یکسان در مقایسه با سنوات قبل نیز از دیگر نتایج مشهود نوسازی و بهبود کیفیت است.

صرفه جویی ارزی ۲۰۰ میلیون یورویی

صرفه جویی ارزی ۲۰۰ میلیون یورویی بعد از اورهال اساسی دستگاه‌ها از دیگر عوامل تاثیرگذاری است که برای تداوم جهش تولیدات استراتژیک شرکت به آن تاکید شد.

فرایند نوسازی و اثرات آن، تاثیرات بسیاری بر تولیدات کیفی داشته و می توان امیدوار بود این روند همچنان تداوم داشته باشد تا طی قراردادهای بعدی،قوه محرکه‌ی رشد صعودی در تولیدات به شمار آید.

انگیزه نیروهای جهادی کارخانه برای حذف گلوگاه‌های تولید

 در دوسال اخیر، افزایش چندین برابری فروش سبب شد تاثیرات نوسازی مشهودتر و انگیزه نیروهای جهادی کارخانه برای حذف گلوگاه‌های تولید نیز دوچندان شود؛ از طرفی با همین انگیزه و با اتکا به دانش انباشته و تخصص بومی اقدام به داخلی‌سازی گردید و از خروج ارز کشور جلوگیری شد.

کاهش تولیدات در سال ۹۸ هزینه‌های بسیاری به دوش کارخانه گذاشت که در دو سال اخیر با مدیریت صحیح نیروی انسانی و استفاده بهینه از تجهیزات در اثر فرایند نوسازی شاهد افزایش چندین برابری فروش بودیم به طوری که سال 98 میزان تولید کمتر از ظرفیت اسمی بود و ۲۳۷ میلیارد ریال هزینه به دوش کارخانه گذاشت، این رقم در سال ۹۹ با افزایش فروش جبران شد و در سال ۱۴۰۰ نیز افزایش دو برابری فروش تداوم یافت.

فرآیند نوسازی در لوله‌گستر روند کاهش مصرف شمش را نیز به همراه داشته وسبب شده با کاهش ضایعات مصرف مواد اولیه به حداقل برسد،از طرفی کاهش هدر رفت انرژی های پایدار و مصرف بهینه نیز از دیگر عوامل بسیار مهم  نوسازی است.

کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش در اثر نوسازی از عوامل مهم و تاثیرگذار است. هزینه‌های سربار ۱۶ درصد کاهش داشته که در نتیجه آن نسبت بهای تمام شده به فروش در سال 99 حدود 90 درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۷۴ درصد رسیده است.

خرید و نصب تجهیزات متعدد نظیرهواساز، لجن کش و… نیز توانسته لوله‌گستر اسفراین را از معدود صنایع پیشرو و موفق در زمینه حفاظت از محیط  زیست معرفی کند.

 سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه تعمیرات اساسی خطوط تولید شد و این روند امسال نیز مهم ترین اولویت کارخانه است تا با حداکثر توان، توقفات تولید به حداقل برسد.

استفاده از دانش بومی متخصصان و مهندسین بخش مهمی از فرآیند نوسازی رادر این شرکت رقم زده است که مدیرعامل لوله‌گستر اسفراین، این اقدام را مانع خروج ارز بابت خرید دستگاه های خارجی دانست.

نوسازی دانش فنی نیروی‌انسانی و آموزش نیروی‌انسانی در لوله‌گستر تاکنون آنچنان که باید صورت نگرفته و مهندس زند، این مهم را مورد توجه قرار داده تا علاوه بر مدیران، پرسنل شرکت نیز در دوره‌های متعدد حضور یابند.